Home / Economy / بهره مندی چاپخانه های خراسان رضوی از تسهیلات طرح رونق تولید

بهره مندی چاپخانه های خراسان رضوی از تسهیلات طرح رونق تولید

به گزارش ایرنا، راضیه علیرضایی در مراسم نکوداشت هفته علم و فناوری چاپ ایران و هفدهمین جشنواره صنعت چاپ خراسان رضوی در مشهد افزود: صنعت چاپ مکمل حوزه های دیگر در بخش تولید است و مشکلات بخش تولید به صنعت چاپ نیز منتقل می شود لذا باید به تامین مالی و نوسازی صنعت چاپ بیش از گذشته پرداخته شود.
وی اظهار کرد: طی چند سال اخیر زنجیره تولید محصولات چاپی و پلیمری در این استان کامل شده است.
وی گفت: در سال 92 حدود 300 میلیارد تومان پروانه بهره برداری واحدهای صنعتی در این استان صادر شد که این رقم در سال گذشته به یکهزار و 335 میلیارد تومان رسید و اغلب این پروانه ها مربوط به طرحهای توسعه واحدهای تولیدی موجود بود.
علیرضایی افزود: در پنج ماه ابتدای امسال، میزان صدور پروانه بهره برداری برای واحدهای تولیدی در خراسان رضوی یکهزار و 600 میلیارد تومان بود که این رقم تا پایان امسال به سه هزار میلیارد تومان خواهد رسید و در سال آینده پروژه های صنعتی استان 10 برابر سال 92 خواهد بود.
وی اظهار کرد: در سال گذشته از محل 16 هزار میلیارد تومان تسهیلات طرح رونق تولید برای بنگاه های کوچک و متوسط کشور، سهم این استان یکهزار و 280 میلیارد تومان بود که از این مبلغ 500 میلیارد تومان به واحدهای دارای مشکل مشمول مصوبات ستاد اقتصاد مقاومتی و ستاد تسهیل استان پرداخت شد و حدود 60 درصد از تسهیلات سهمیه استان برای حفظ اشتغال موجود در بنگاه های مزبور هزینه گردید.
وی گفت: طی 2 سال گذشته ظرفیت تولید بسیاری از واحدهای تولیدی در خراسان رضوی تغییر کرد، فعالیت گسترده ای در حوزه معدن و فرآوری مواد معدنی و جلوگیری از خروج مواد خام معدنی در استان انجام گرفت که منجر به رشد تولید برخی محصولات از جمله افزایش 42 درصدی تولید خودرو، افزایش 27 درصدی تولید قطعات خودرو و افزایش تولید الیاف، پلیمرها و سیمان شد.
علیرضایی افزود: امسال 480 میلیارد تومان تسهیلات نوسازی ماشین آلات به این استان اختصاص یافته که دوره بازپرداخت آن بعد از یک سال تنفس، چهار سال است.

* نگاه دولت دوازدهم به صنعت چاپ، توسعه ای است
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: نگاه دولت دوازدهم به صنعت چاپ، توسعه ای است و در طراحی جدید خود طی تفاهم نامه بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت صنعت، معدت و تجارت، در صدد رفع مشکلات این صنعت و حمایت از صنعتگران این بخش برآمده است.
سید سعید سرابی افزود: در این تفاهم نامه برخی مسئولیت ها در بخش سخت افزاری صنعت چاپ به وزارت صنعت، معدن و تجارت واگذار شده تا صنعتگران این بخش از تسهیلات و مزایای بخش تولید بهره مند شوند.
وی اظهار کرد: توسعه اقتصادی در کنار صنعت چاپ معنا و مفهوم خاصی پیدا می کند و صنعت چاپ تکمیل کننده بخش تولید در شرایط فعلی است.
وی گفت: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از برنامه های خود در دولت دوازدهم را بر مبنای اقتصاد فرهنگ با محوریت تولید و مصرف کالاهای فرهنگی قرار داده که در این عرصه صنعت چاپ سهم عمده ای دارد.
سرابی افزود: در این استان 320 چاپخانه و مراکز وابسته به آن وجود دارد که بیش از سه هزار و 500 نفر در آنها شاغل هستند و خراسان رضوی جزو چهار استان برتر در حوزه چاپ کشور است.
رئیس اتحادیه چاپخانه داران خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: سهم نشریات، کتاب ها و محصولات فرهنگی از صنعت چاپ این استان 15 درصد و سهم بخش تولید از این صنعت 85 درصد است در حالی که در گذشته این نسبت معکوس بود.
علی مغانی افزود: طی تفاهم نامه بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با وزارت صنعت، معدن و تجارت، واردات ماشین آلات صنعت چاپ آسان شده و دیگر بوروکراسی اداری در این بخش صنعتگران را آزار نمی دهد.
وی اظهار کرد: صنعت چاپ استان در زمینه ماشین آلات و تجهیزات مناسب با مشکل مواجه است که باید کارگروهی متشکل از نمایندگان دستگاه های مختلف در این بخش تشکیل شده و به مشکلات نوسازی یا تامین ماشین آلات رسیدگی شود.
وی گفت: 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده که صنعتگران چاپ ملزم به پرداخت آن هستند، از بزرگترین مشکلات این بخش به شمار می رود زیرا دوره بازگشت سرمایه و دستمزد چاپخانه داران از سوی بخش تولید چند ماه به طول می انجامد و صنعتگران چاپ نمی توانند مالیات بپردازند.
مغانی افزود: این استان، نخستین منطقه از کشور است که شهرک چاپ و نشر راه اندازی کرده و چاپخانه داران بابت پرداخت اقساط خرید زمین در این شهرک و بازسازی ماشین آلات خود متحمل هزینه های بسیار شده اند لذا ضروری است تسهیلات ارزان قیمت نیز به این صنعتگران پرداخت شود.
7489 / 6053 خبرنگار: میترا عبداللهی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم

انتهای پیام /* www.irna.ir

Check Also

Russia’s Astrakhan welcomes Iranian entrepreneurs

In a meeting with Iran's consul general Mahdi Akouchkian on Thursday, Irina Azarova expressed confidence …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *