Home / Culture / کارشناس آمریکایی:نیکی هیلی به اقدامات آمریکا علیه ایران اشاره نکرد/تهران هوشیاری خود را حفظ کند

کارشناس آمریکایی:نیکی هیلی به اقدامات آمریکا علیه ایران اشاره نکرد/تهران هوشیاری خود را حفظ کند

اسلاوین امروز (چهارشنبه) در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا، هدف سخنرانی دیروز نیکی هِیلی نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل را در موسسه محافظه کار آمریکن انترپرایز، فراهم کردن زمینه و توجیه برای خودداری دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از تایید پایبندی ایران به برجام دانست.
وی در پاسخ به اینکه چرا دولت ترامپ این امر را دنبال می کند، گفت:حقیقتش را بخواهید نه من و نه هیچ کسی دیگر نمی تواند به این سوال پاسخ بدهد. آنچه مسلم است آمریکا با تایید نکردن پایبندی ایران به برجام، این توافقنامه را نقض نکرده است و تنها زمانی می توان گفت که چنین کاری صورت گرفته است که آمریکا تصمیم به اجرا نکردن تعهدات خود بگیرد.

**تایید نکردن پایبندی ایران به برجام، از الزام آمریکا به لغو تحریم نمی کاهد
این کارشناس آمریکایی ادامه داد: طبق این توافقنامه، آمریکا ملزم است لغو تحریم های هسته ای علیه ایران را تا زمانی که ایران مرتکب نقض آن نشده است، ادامه بدهد؛ حتی اگر رسما اعلام کند که ایران به تعهدات خود عمل نکرده است باز هم از الزام آمریکا به ادامه لغو تحریم های هسته ای کم نمی کند.
اسلاوین تاکید کرد: ایران با توجه به این موضوع باید همچنان به برخورد هوشمندانه و توام با خونسردی خود به تحریکات ترامپ ادامه دهد و تحت تاثیر آن قرار نگیرد.
وی اضافه کرد: یکی دیگر از هدف هایی که دولت ترامپ با این اقدامات و فشارها دنبال می کند، وادار کردن ایران به اقدامی مخدوش کننده برجام است تا به جهان ثابت کند که این ایران است که آن را نقض کرده و نه آمریکا.
کارشناس خاورمیانه شورای آتلانتیک توضیح داد: صرف اتهام پایبند نبودن به برجام توسط یکی از طرفین به طرف دیگر، نقض برجام محسوب نمی شود و آمریکا هم این را می داند. بنا براین هوشمندی حکم می کند که ایران در دام این تحریکات نیفتد و بگذارد اگر قرار است کسی این توافقنامه را نقض می کند، این ترامپ باشد که در آن صورت بطور قطع به انزوا و بی اعتباری او منجر خواهد شد.
اسلاوین در پاسخ به این سوال که در چنین صورتی سرنوشت این توافقنامه چه خواهد بود، گفت: در این صورت باید انتظار تاثیراتی بر روی برجام بود، از جمله این که ممکن است برخی از شرکت ها تصمیم خود را به معامله با ایران عوض کنند.
وی ادامه داد: در صورت چنین اقدامی توسط ترامپ پیش بینی در مورد پیامدهای آن کار ساده ای نیست و معلوم نیست شرکت هایی نظیر توتال، زیمنس و یا بویینگ چه موضعی خواهند گرفت. قدر مسلم این است که چنین تصمیمی بیش از آنکه برای ایران زیان های سیاسی داشته باشد، به انزوا و بی اعتباری ترامپ منجر خواهد شد.

** هیلی حتی به یکی از اقدامات آمریکا علیه ایران اشاره نکرد
کارشناس مسائل خاور میانه هدف اصلی ترامپ را از طرح چنین موضوعی انزوای ایران دانست و گفت: آمریکا می خواهد شرایط را به گذشته برگرداند و ایران را به یک کشور پرخاشجو و مداخله گر تبدیل کند.
اسلاوین افزود: به همین خاطر است که نیکی هیلی در این سخنرانی، فهرستی ادعایی از اقدامات ایران در مورد آمریکا مطرح کرد، در حالیکه حتی به یکی از اقدامات و دخالت هایی که آمریکا در حق ایران کرده است، همچون کودتای 28 مرداد، سرنگونی هواپیمای مسافری ایران و کمک به عراق در جنگ با ایران اشاره ای نکرد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا در حالی که ترامپ سعی می کند کره شمالی را به پای میز مذاکره بکشاند و با این کشور به یک توافق برسد، منطق این رویکردها درباره برجام به رسیدن به این هدف ظاهری کمکی می کند، گفت:هیچ منطقی در این سیاست ها وجود ندارد و بهتر است اصلا به دنبال منطق در رویکرد های ترامپ و دولت او نگردیم.
کارشناس خاورمیانه شورای آتلانتیک یادآور شد: ترامپ سعی می کند وعده هایی را که با شعار 'نخست آمریکا' در طول مبارزات انتخاباتی داده بود، بدون توجه به عواقب آنها، عملی کند اما این رویکردها نه به نفع آمریکا خواهد بود و نه کشور دیگری.
باربارا اسلاوین ابراز امیدواری کرد، ایران بر خلاف تحریکات ترامپ، همچنان به برخورد هوشمندانه خود با سیاست های مخرب دولت آمریکا ادامه بدهد و افزود: ایران باید توجه داشته باشد که کابوسی بنام دولت ترامپ، در آمریکا همیشگی نخواهد بود .
نیکی هِیلی نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل دیروز (سه شنبه) در نشستی در اندیشکده 'امریکن انترپرایز اینستیتیوت' که یک اندیشکده حامی محافظه کاران آمریکایی است، به تکرار اتهامات و استدلال های همیشگی دولت ترامپ درباره ایران و برجام پرداخت و بدون اینکه دلیلی برای ادعاهای مطرح شده خود بدهد، تصمیم گیری درباره تداوم پایبندی ایران را به این توافق برعهده رئیس جمهوری آمریکا دانست و از آن اظهار بی اطلاعی کرد.
او از ابتدای انتصاب به نمایندگی آمریکا در سازمان ملل، به بهانه های گوناگون درباره برجام اظهار نظر کرده است و اخیرا هم در سفری به وین، تلاش کرد تا آژانس بین المللی انرژی اتمی را تحت فشار قرار دهد.
با این حال آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارشی منتشر کرد که در آن پایبندی ایران به توافق هسته ای تایید شد.
قرار است دونالد ترامپ بر اساس قانون کارن-کورکر در ماه اکتبر (مهر) گزارش خود را درباره پایبندی جمهوری اسلامی ایران به کنگره ارائه کند.
اروپام-4-541**1429
ناشر:حسن سالک رضائی

انتهای پیام /* www.irna.ir

Check Also

COVID-19 kills 148 Iranians over past 24 hours

Sima Sadat Lari said that, with the 148 new deaths, the country’s total COVID-19 death …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *