Home / Culture / پارلمان ها بهترین راه ایجاد روند مشارکتی برای حل صلح آمیز مسائل منطقه ای هستند

پارلمان ها بهترین راه ایجاد روند مشارکتی برای حل صلح آمیز مسائل منطقه ای هستند

‌به گزارش ایرنا، 'جمالی نوبندگانی' عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی که ریاست هیات ایران را در این نشست در جزیره بالی اندونزی بر عهده دارد، با اشاره به جنایت هایی که در سوریه، یمن و سوریه به شکل های مختلف صورت می گیرد، گفت: مجالس بهترین راه حل برای مسائل منطقه ای و جهانی هستند.
وی در جمع 285 نماینده از مجالس حدود 50 کشور جهان، گفت: مجالس مانند سایر قوای حکومت وظایف بسیار مشترکی در بسیاری از کشور‌ها دارند. در راس این وظایف نقش پارلمان‌ها به عنوان نماد دموکراسی در تضمین حقوق برابر همه گروه‌های مردم صرف نظر از قومیت، رنگ، نژاد یا زبان در روند‌های تصمیم سازی توأم با آرامش است.
وی اطمینان داد از طریق سیستم‌ های پارلمانی، صلح حقیقی‌ را می توان محقق کرد و اطمینان حاصل نمود که هیچ فردی با مانع روبرو نیست.
رئیس هیات پارلمانی ایران در این نشست با اشاره به قانون اساسی کشورمان تاکید کرد که این قانون برای رسیدن به یک مشارکت گسترده و غیر تبعیض آمیز در تصمیم سازی و اطمینان از اینکه همه گروه ‌ها حتی اقلیت‌های مذهبی‌ به طور منصفانه ای از نمایندگی در مجلس برخوردار هستند، ترتیبات ویژه‌ای را در نظر گرفته است.
وی گفت که براساس قانون اساسی ایران زرتشتیان، یهودیان، آشوریان، مسیحیان کلدانی و ارمنی شمال و جنوب نیز هر کدام یک نماینده در مجلس شورای اسلامی دارند.
وی مشارکت گسترده و جامع‌مردن در انتخابات متعدد در طول 37 سال گذشته را شاهد مهمی‌ در مورد این دستاورد دانست که به طور چشمگیری ایران را قادر ساخته در برابر فشار‌های خارجی‌ وتحریم‌های ظالمانه آمریکا، مقاومت کند.
عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در این اجلاس جهانی گفت که علاوه بر این مجلس ایران از کمک فعالانه جامعه مدنی، شامل هزاران سازمان غیردولتی در زمینه‌های فرهنگی‌، اجتماعی و زیست محیطی‌ فعال ، بهره مند است.
وی با اشاره به تهدید و درگیری‌های داخلی‌، تروریسم و خشونت افراط گرایان در غرب آسیا طی سال های اخیر، گفت که شرق آسیا نیز شاهد خشونت‌ها و جنایات سازمان یافته غیرقابل قبول علیه مسلمانان روهینگیا در میانمار است.
'نوبندگانی' اثر فوری چنین پدیده‌ای را کشتار هزاران انسان بیگناه، بی‌خانمان کردن میلیون‌ها نفر، فقر و نابودی زیرساخت ها وهدایت منابع محدود ملی‌ به مبارزه با خشونت‌ها و تروریسم به جای تمرکز بر راه‌ها و لوازم مبارزه با فقر، تخریب محیط زیست و همچنین عدم دستیابی به توسعه دانست.
وی گفت که در غرب آسیا، اشغالگری خارجی‌، جنگ‌ها و سیاست‌های مداخله جویانه قدرت‌های خارجی‌ نه تنها شهروندان منطقه را از ثروت و منابع طبیعی محروم کرده، بلکه کرامات و آزادی آنها را نیز زیر پا گذشته است.
وی تصریح کرد: با سوء استفاده از یاس و ناامیدی ایجاد شده، تروریست‌ها و ایدئولوژی تکفیری اشان تحت حمایت قدرت‌های منطقه‌ ای و خارجی‌، منطقه ما و جهان را گرفتار جنایات غیر قابل توصیفشان کرده اند.
رئیس هیات پارلمانی ایران در اجلاس بالی، این جنایات در کشورهایی چون میانمار، سوریه، یمن را محصول رژیم‌ های مرتجع و غیر دمکراتیکی دانست که تا به حال نه شاهد برگزاری انتخاباتی بوده اند و مشارکت واقعی‌ مردم در روند تصمیم سازی از طریق مجالس را نظاره کرده اند.
وی گفت: برای ایجاد روند‌های مشارکتی و غیر انحصاری و به منظور دستیابی به راه حل‌های صلح آمیز برای مسایل منطقه‌ای و جهانی‌، به نظر ما، مجالس بهترین راه هستند.
وی در پایان گفت که در این رابطه پارلمان ‌ها می توانند اتحادیه ‌ها یا گروه‌های دوستی را پایه گذاری نموده یا به آنها بپیوندند، تا به یک درک مشترک از مسایل با ابعاد منطقه‌ ای و جهانی‌ رسیده و ترتیباتی دمکراتیک و مشارکتی، بدون توسل به خونریزی و خشونت، برای حل مناقشات دست یابند.
آساق**1611**انتشاردهنده: رضاپیمان یغمایی

انتهای پیام /* www.irna.ir

Check Also

COVID-19 kills 148 Iranians over past 24 hours

Sima Sadat Lari said that, with the 148 new deaths, the country’s total COVID-19 death …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *