Home / Culture / دبیرکل سازمان ملل آزمایش هسته ای کره شمالی را 'نقض جدی تعهدات بین المللی' خواند

دبیرکل سازمان ملل آزمایش هسته ای کره شمالی را 'نقض جدی تعهدات بین المللی' خواند

به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای خبری ای‌بی‌سی‌نیوز، وی ضمن محکوم کردن این اقدام گفت: کره‌شمالی تنها کشوری است که همچنان هنجارها برضد آزمایش هسته‌ای را نادیده می‌گیرد.
دوجاریک ادامه داد: دبیر کل سازمان ملل از سران کره شمالی می‌خواهد که چنین اقداماتی را متوقف کنند و به تمامی تعهدات بین‌المللی خود مطابق با قطعنامه‌های شورای امنیت پایبند باشند.
خبرگزاری رسمی کره شمالی امروز از ششمین آزمایش «موفقیت‌آمیز» بمب اتمی این کشور خبر داده بود که به گفته این رسانه، قابلیت نصب بر روی موشک‌های قاره‌پیما را دارد.
این بمب هیدروژنی که زمین‌لرزه‌های حاصل از آزمایش زیرزمینی آن امروز در چین و کره‌جنوبی هم احساس شد، نخستین بمب کره‌شمالی است که قدرت تخریبی آن از قدرت بمب‌هایی که آمریکا در جریان جنگ جهانی دوم بر روی شهرهای ناکازاکی و هیروشیمای ژاپن انداخت، بیش‌تر است.
تحلیلگران با بررسی لرزه‌های حاصل از این آزمایش اتمی، به این نتیجه رسیده‌اند که این بمب چهار برابر قوی‌تر از هر بمبی است که کره‌‌شمالی تاکنون آزمایش کرده است.
شورای امنیت به تازگی با صدور یک قطعنامه، واردات زغال‌سنگ، فولاد، سرب و غذاهای دریایی از کره شمالی را ممنوع اعلام کرده بود؛ اقدامی که پیش بینی می شود درآمدهای این کشور از محل صادرات را قریب به یک سوم کاهش دهد.
شبس ** 9386 *1488* مترجم: مهران معینی جم*انتشاردهنده: بهمن بامداد**

انتهای پیام /* www.irna.ir

Check Also

COVID-19 kills 148 Iranians over past 24 hours

Sima Sadat Lari said that, with the 148 new deaths, the country’s total COVID-19 death …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *